Replik på kommentar ang. polisarbetet

En person med signaturen "LS" har kommenterat inlägget i bloggen som handlar om polisens bristfälliga utredning. Först bifogar jag "LS" kommentar, efteråt finns repliken:

"Jag vill bara kommentera din åsikt om att utredningen var bristfällig. Jag har haft insikt i polisutredningen under hela tiden och blir så jävla förbannad på den obefogade kritik som polisen har fått ta emot.

Till att börja med så handlar ALLT om att ingen säger ett ord. Ingen vill prata med polisen och ingen vill lämna ut någon. Om du bara för två sekunder sätter dig in i polisens situation, så ser du hur hopplöst det är. Man kan inte tvinga någon att prata som totalvägrar. Redan där får de noll respons.

Du kommenterar att det tar en månad att få fram mobilen, vilket kan handla om att de dels fått infon om dennes närvaro så pass sent (eftersom det bara är personerna på platsen som kan berätta vilka som varit där. och de håller ju käften allihop) sedan kan man ändå få fram all gammal info efteråt, så det är inte ett problem.

Sedan nämnder du detta med kläderna. Polisen visste hela tiden att det fanns en blodig T-shirt någon stans i Sthlm, men la inte ner någon vikt på att hitta den då de visste att den tillhörde denne som skjutsade Romario till akuten. Han kan alltså lätt bortförklara varför blodet finns på hans tröja.

Det här är en helt hopplös utredning från början till slut, då en och samma person (han som känner båda gängen och är mer eller mindre samordnaren, och som romario tror hämtar bensin till dem) har gett olika versioner vid varje förhör.
Tror polisen tyvärr har gett upp. Det är glasklart att ingen av gärningsmännen kommer erkänna eller berätta. Men jag har aldrig varit med om något lägre än att Romarios två vänner som också skadades inte säger ett ord. Det är skamligt. Det är dessa två som kan lösa hela mordutredningen. Skulle de börja prata så skulle polisen kunna göra ett grymt jobb därefter!"

Till att börja med ska vi klargöra att syftet med bloggen inte är att smutskasta eller svartmåla vare sig polis eller någon annan part. Ändamålet är av mer granskande karaktär och det finns ingen avsikt att ge någon som helst obefogad kritik. Det är också just därför som vi ser till att kritiken som utdelas inte är grundlös. Men självklart kan man se saker och ting med olika ögon och i ditt fall säger du själv att du har "haft insikt i polisutredningen under hela tiden" och därför kan det lätt antas att du antingen är polis eller möjligtvis arbetar inom åklagarväsendet. Ska försöka bemöta dina argument i punktform:


• "Till att börja med så handlar ALLT om att ingen säger ett ord", kommenterar du. Redan i första meningen av huvudinlägget står det "Att det blev friande domar i tingsrätten var inte helt överraskande då den tekniska bevisningen var svag i samband med att alla inblandade inte sa något av värde eller bara höll tyst." Allt ansvar har alltså inte alls lagts på polisen, självklart är de inblandades tystnad en stor del i att det inte kunnat lösas, men polisens misstag ska inte för det sopas under mattan.

• Vidare skriver "LS" att: "Du kommenterar att det tar en månad att få fram mobilen, vilket kan handla om att de dels fått infon om dennes närvaro så pass sent (eftersom det bara är personerna på platsen som kan berätta vilka som varit där. och de håller ju käften allihop) sedan kan man ändå få fram all gammal info efteråt, så det är inte ett problem".

Husrannsakan hos YA gjordes den 21 november 2008. Enligt dig visste alltså inte polisen innan dess att YA överhuvudtaget varit på brottsplatsen men så fort man fick vetskap om att han var inblandad gjorde man omedelbart en husrannsakan där man beslagtog hans mobil. Saken är den att YA frihetsberövades redan den 21 oktober, alltså bara ett par dagar efter mordet. Varför väntar man en hel månad med att göra husrannsakan? Gällande dina uppgifter om att man ändå kan få fram gammal info kommer du med direkt felaktiga uppgifter. Visst kan man begära ut telefonlistor där allt syns, men själva innehållet i till exempel sms kan inte återskapas när man raderat dessa från telefonen.

• Angående kläderna borde polisen rent generellt lagt mer fokus på att skicka in både kläder och andra ägodelar till SKL för analys från alla som var på platsen. Och visst kunde NA ha bortförklarat Romarios blod på hans tröja på grund av att han körde honom till sjukhuset, men det hade varit svårare att förklara bort om man till exempel hittat blod från alla tre skadade.

• Du har rätt i att det är en hopplös situation för polisen när ingen av alla de inblandade pratar, inte ens de skadade. Det försvårar ju läget besynnerligt men det är polisens uppgift att försöka lösa det hela och trots att man utfört en del bra saker går det inte att blunda för en massa misstag som också gjorts. Att personer som inte känner någon tillit till rättsväsendet och därför ger olika versioner i olika förhör är något som man alltid kommer att få leva med. Men det är förkastligt att känslan ges av att polisen gett upp hoppet om att lösa fallet.

• Att Romarios två skadade vänner har huvudnyckeln till att lösa fallet förstår alla. Men varför de inte pratar är svårare att förklara. Här har myndigheterna ett visst ansvar med att bistå med alla rättssäkerheter som finns och förklara situationen ordentligt för dessa. Om detta har gjorts till fullo vet jag inte men vad som är säkert är att om dessa två verkligen inte vill yppa något finns inget erbjudande om vittnesskydd i världen som kan få dem att prata.

"LS", det finns mängder av andra anklagelser mot polisarbetet som du inte väljer att bemöta. Här är ett par:

Varför gjordes inte en rekonstruktion på brottsplatsen?
Varför tog polisen hjälp av en privatperson med nära kontakt till de misstänkta i utredningsarbetet?
Hur förklarar polisen sprickan som uppstod mellan de olika polisdistrikten?


Kommentarer
Postat av: Lollo

Vilka klockrena svar! Bra jobbat.

2009-06-02 @ 17:19:46
Postat av: Anonym

ett erkännande är inte värt någonting och inte hellet vittnes uppgifter, dessa brukar behandlas som handra hands uppgifter, polisen skall kunna stärka den tekniska besvisningen UTAN några som helst vittnesmål eller erkännanden!!!

det är denna typ av bevisning som HÅLLER I EN rättssal!!

2009-06-02 @ 17:25:02
Postat av: Adm

Vittnesuppgifter kan visst räcka för en fällande dom i det här fallet eftersom dessa två vittnen var på plats. Om de pekar ut någon så kommer han med all säkerhet att fällas.



Ett vittnesmål av en kille som skadades i attacken är ingen andrahandsuppgift.

2009-06-02 @ 17:36:33
Postat av: Sara

Duktiga ni ar som skriver bloggen!

2009-06-03 @ 11:39:05
Postat av: Anonym

"men själva innehållet i till exempel sms kan inte återskapas när man raderat dessa från telefonen."



man återskapade ju sms efter knutby?

2009-06-13 @ 19:40:31
Postat av: Adm

Det stämmer att det finns ny teknik som i enstaka fall (till exempel Knutby) kan ta fram ganska utförlig info kring till exempel raderade sms men detta är överhuvudtaget ingen metod polisen kan luta sig tillbaks mot. Vi ser ett bra exempel här där YA skickade massvis med sms till sina bröder och vänner under mordnatten, men det gick inte att använda detta mot honom då informationen inte kunde återskapas och det inte kunde bevisas i vilket syfte han gjort detta.

2009-06-14 @ 14:05:39
Postat av: L.

Polisen har gjort ett skit jobb helt enkel och det är inte så svårt och förstår varför heller. Hade Romario varit SVENSK hade detta aldrig hänt men eftersom han var en svart man från Somalia så är det OK att bli mördad. Polisen och de i rätten skiter helt enkelt i att en människa blev mördad, ROMARIO var inte bara en invandrare utan han var en son en familjemedlem en vän en förebild och mycket mer.

Det är helt sjukt hur börderna och alla inblandade i mordet på Romario kan leva ett helt normalt liv och lotsat som om ingenting har hänt. Hur fan kan våra poliser som har lovat och skydda samhället bara titta åt andra sidan och helt enkelt blunda. Alltså betyder det att Romario dog förgäves för det finns inga jävla bevis enligt rätten/ poliserna. Men det är ju så jävla sjukt att alla i orten vet exakt vilka som dödade Romario och vad som hände på plats den natten. Människor i orten har även tagit avstånd från börderna och de i deras närhet vilket också måste betyda något.



Och sen till de skadade Romarios ”vänner” ni borde skämmas för att bli kallade för Romarios vänner. Jag och alla andra i orten vet att ni kommer ihåg minsta lilla detalj av vad som hände natten då Romario avled. Ni har en stor skyldighet och berätta vad som hände den kvällen. Hade det varit tvärt om och Romario hade överlevt hade han stått bakom er till 100 procent. Visst förstår jag att ni är rädda osv. men ni måste tänka på att utan er går det inte och lösa detta. Ni är skyldiga att berätta sanningen så att rättvisa kan skipas.

2009-06-21 @ 09:07:35
Postat av: M

Exakt håller med dig L.

När det gäller Romarios kompisar tycker jag oxå det är väldigt dålig stil av de att antingen låtsas att inte komma ihåg ngt eller är rädda , galet bortförklaring tänk om det vore era systrar osv o man skulle komma med att allt gick för fort vi såg inget. seriöst visst gick allt fort men snälla de e klart ni måste ha sett ngt !! Tycker bara det är dålig stil utav er, ni är juh på exakt samma nivå som mördarna själva nästan helt fel!

VA MÄN OCH STÅ UPP FÖR ER SJÄLVA OCH ER MÖRDADE VÄN ROMARIO!!!!

2009-06-21 @ 13:44:40
Postat av: JB

Det är vidrigt att ni skriver att polisen tycker det är OK att en invandrare mördas. Vi hatar poliser och de är rasister, det är det man hör från såna som ni.

2009-07-01 @ 11:16:30
Postat av: SMA

@ JB:

Sånna som oss?

Om "vi" nu säger sånt, vad säger din kommentar om dig?

2009-08-26 @ 02:46:28
Postat av: mansoor

folk leker som att dom lever i värsta gangster världen visst de e ett "tufft" klimat i förorten men inga golare o skit visst när de gäller skit saker men nu de e nån som har dött och folk ska spela hårda o skit "vi ska inte snacka" om jag hade varit där jag hade vart den första som hade skrikit in dom här sheitanens namn en vacker dag deras tid kommer oxå va inne.



visst polisen hade förmodligen gjort ett mkt större och hårdare jobb om det typ va bert som blev knivhuggen i husby men fortfarande men vad är det nått nytt för oss? e det en anledning för oss att hindra att dom som förtjänar att sitta bakom galler inte gör det?

2009-10-02 @ 05:44:53
Postat av: Hoppet är förlorat

Tyvärr är det inga CSI poliser som figurerna på tv som jobbar med fallet. Som har mer resurser än man kan tänka sig och aldrig får något erkännande, men ändå jobbar vidare tills de målat upp hela händelseförloppet. I verkligheten är det för dyrt för att det ska kunna gå till på det sättet.

2009-11-14 @ 01:18:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0